SmodBIP

UWAGA:
To jest WERSJA ARCHIWALNA strony z dnia 23.06.2015
może zawierać nieaktualne informacje i nieprawidłowe odnośniki!

Zobacz aktualną wersję tej strony.

Meldunek

Urząd Gminy w Biesiekierzu
76-039 Biesiekierz 103

 

Dział w urzędzie realizujący zadanie:
Urząd Stanu Cywilnego w Biesiekierzu

 

  1. Zameldowanie na pobyt stały
  2. Zameldowanie na pobyt czasowy
  3. Zameldowanie na pobyt stały cudzoziemców
  4. Zameldowanie na pobyt czasowy cudzoziemców
  5. Zgłoszenie wyjazdu i powrotu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy
  6. Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego lub czasowego

 

Podstawa prawna

  • Dz.U.2010.217.1427 – ustawa 2010-09-24 – Ewidencja ludności
  • Dz.U.2012.347 – rozporządzenie 2012-02-16 – Tryb rejestracji danych w rejestrze PESEL oraz w rejestrach mieszkańców i rejestrach zamieszkania cudzoziemców
  • Dz.U.2012.294 – rozporządzenie 2012-02-23 – Tryb i terminy przekazywania danych pomiędzy rejestrem PESEL a rejestrami centralnymi
  • Dz.U.2012.74 – rozporządzenie 2012-01-04 – Nadanie lub zmiana numeru PESEL
  • Dz.U.2011.243.1450 – rozporządzenie 2011-10-05 – Określenie wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców, rejestru zamieszkania cudzoziemców i rejestru PESEL oraz tryb uzyskiwania zgody na udostępnienie danych po wykazaniu interesu faktycznego
  • Dz.U.2011.224.1348 – rozporządzenie 2011-09-27 – Kontrola korzystania z dostępu do danych z rejestru PESEL w drodze weryfikacji danych
  • Dz.U.2011.220.1306 – rozporządzenie 2011-09-29 – Określenie wzorów i sposobu wypełniania formularzy stosowanych przy wykonywaniu obowiązku meldunkowego
  • Dz.U.2011.195.1153 – rozporządzenie 2011-09-12 – Opłaty za udostępnienie danych z rejestrów mieszkańców, rejestrów zamieszkania cudzoziemców oraz rejestru PESEL
  • Dz.U.2011.168.1010 – rozporządzenie 2011-07-22 - Wykonywanie obowiązku meldunkowego przez żołnierzy w czynnej służbie wojskowej

 


 

1. ZAMELDOWANIE NA POBYT STAŁY

  • bez równoczesnego wymeldowania się z poprzednich miejsc pobytu
  • z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu

Miejsce i termin złożenia dokumentów

  • w organie gminy, właściwym ze względu na miejsce położenia nieruchomości, w której osoba zamieszkuje
  • najpóźniej w 30 dniu licząc od dnia przybycia do nowego miejsca pobytu stałego.

Wymagane dokumenty (wzory dokumentów)

  • wypełniony i podpisany formularz
  • do wglądu - dowód osobisty lub paszport osoby dokonującej zameldowania
  • do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: np. umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.

Termin i sposób załatwienia sprawy
Niezwłocznie - w chwili przyjęcia przez organ gminy zgłoszenia meldunkowego.

Organ gminy rozstrzyga o zameldowaniu w drodze decyzji:

  • w przypadku, gdy dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości (w szczególności w przypadku braku potwierdzenia na formularzu, przez osobę dysponująca tytułem prawnym do lokalu faktu przebywania osoby w lokalu)
  • w przypadku wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem.

Tryb odwoławczy
Od decyzji organu gminy przysługuje odwołanie do miejscowo właściwego wojewody.

Opłaty
Czynność zameldowania jest wolna od opłat

 

2. ZAMELDOWANIE NA POBYT CZASOWY TRWAJĄCY PONAD 3 MIESIĄCE

  • bez równoczesnego wymeldowania się z poprzednich miejsc pobytu
  • z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu;

Miejsce i termin złożenia dokumentów
w urzędzie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje, najpóźniej w ciągu 30 dni od daty przybycia do nowego miejsca pobytu.

Wymagane dokumenty (wzory dokumentów)

  • wypełniony i podpisany formularz
  • do wglądu - dowód osobisty lub paszport osoby dokonującej zameldowania
  • do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: np. umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu

Termin i sposób załatwienia sprawy w organie
Niezwłocznie - w chwili przyjęcia przez organ gminy zgłoszenia meldunkowego.

Organ gminy rozstrzyga o zameldowaniu w drodze decyzji

  • w przypadku, gdy dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości np. z uwagi na brak potwierdzenia przez osobę dysponującą lokalem
  • w przypadku wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem

Tryb odwoławczy
od decyzji organu gminy przysługuje odwołanie do właściwego miejscowo wojewody.

Opłaty

  • czynność zameldowania jest wolna od opłat
  • wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy podlega opłacie skarbowej określonej w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. z 200 6 r. Nr 225, poz. 1635 z poźn. zm.)

 

3. ZAMELDOWANIE NA POBYT STAŁY CUDZOZIEMCÓW

Miejsce złożenia dokumentów
w urzędzie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje

Wymagane dokumenty (wzory dokumentów)

  • cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA):
    - kartę pobytu wydaną w związku z udzieleniem zezwolenia na pobyt stały, zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych, ochrony uzupełniającej, albo nadaniem statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, dokument "zgoda na pobyt tolerowany" albo zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej, decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany
  • cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
    - ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo oraz ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu, albo
    - zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub oświadczenie o zarejestrowaniu pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • członek rodziny cudzoziemca niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
     - ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej, albo
     - ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej
    do wglądu - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: np. umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu.

Terminy

  • Cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej oraz członek rodziny takiego cudzoziemca nie będący obywatelem ww. państw, przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia przybycia do tego miejsca
  • Cudzoziemiec inny niż wskazany powyżej przebywający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązany zameldować się w miejscu pobytu stałego najpóźniej czwartego dnia, licząc od dnia przybycia do tego miejsca, chyba że jego pobyt na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie przekracza 14 dni.

Tryb odwoławczy
Od decyzji organu gminy przysługuje odwołanie do miejscowo właściwego wojewody

Opłaty
Czynność zameldowania i wydanie zaświadczenia jest wolna od opłat.

 

4. ZAMELDOWANIE CUDZOZIEMCÓW NA POBYT CZASOWY

  • bez równoczesnego wymeldowania się z poprzednich miejsc pobytu;
  • z równoczesnym wymeldowaniem się z dotychczasowego miejsca pobytu;

Miejsce złożenia dokumentów
w urzędzie gminy właściwym ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje.

Wymagane dokumenty (wzory dokumentów)

  • cudzoziemiec nie będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej oraz członek rodziny takiego cudzoziemca nie będący obywatelem ww. państw przedstawia:
    - wizę
    lub
    - dokument podróży, tymczasowe zaświadczenie tożsamości cudzoziemca, kartę pobytu, dokument „zgoda na pobyt tolerowany” albo zezwolenie na pobyt czasowy, zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej lub decyzję o nadaniu statusu uchodźcy w Rzeczypospolitej Polskiej, udzieleniu w Rzeczypospolitej Polskiej ochrony uzupełniającej, zgody na pobyt ze względów humanitarnych albo zgody na pobyt tolerowany - w przypadku gdy wjazd cudzoziemca nastąpił na podstawie umowy przewidującej zniesienie lub ograniczenie obowiązku posiadania wizy albo cudzoziemiec przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie art. 108 ust. 1 pkt 2 lub art. 206 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. poz. 1650) lub na podstawie umieszczonego w dokumencie podróży odcisku stempla, który potwierdza złożenie wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej
  • cudzoziemiec będący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
     - ważny dokument podróży lub inny ważny dokument potwierdzający jego tożsamość i obywatelstwo oraz ważny dokument potwierdzający prawo stałego pobytu lub zaświadczenie o zarejestrowaniu pobytu obywatela Unii Europejskiej lub, w przypadku braku zaświadczenia, składa oświadczenie o zarejestrowaniu pobytu, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
  • członek rodziny cudzoziemca niebędący obywatelem państwa członkowskiego Unii Europejskiej, obywatelem państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub obywatelem Konfederacji Szwajcarskiej przedstawia:
    - ważny dokument podróży oraz ważną kartę stałego pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej lub ważną kartę pobytu członka rodziny obywatela Unii Europejskiej
    do wglądu wszyscy cudzoziemcy przedstawiają - dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: np. umowa cywilno-prawna, wypis z księgi wieczystej, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu

Termin i sposób załatwienia
Niezwłocznie - w chwili przyjęcia przez organ gminy zgłoszenia meldunkowego.

Organ gminy rozstrzyga o zameldowaniu w drodze decyzji:

  • w przypadku, gdy dane zgłoszone do zameldowania budzą wątpliwości np. z uwagi na brak potwierdzenia dokonanego przez osobę dysponującą lokalem
  • w przypadku wątpliwości co do stałego lub czasowego charakteru pobytu osoby pod deklarowanym adresem

Tryb odwoławczy
Od decyzji organu gminy przysługuje odwołanie do właściwego miejscowo wojewody.

Opłaty

  • Czynność zameldowania jest wolna od opłat
  • Wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt czasowy podlega opłacie skarbowej określonej w ustawie z dnia 16 listopada 2006 o opłacie skarbowej (Dz. U. z 200 6 r. Nr 225, poz. 1635 z poźn. zm.)

 

5. ZGŁOSZENIE WYJAZDU I POWROTU POZA GRANICE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ TRWAJĄCEGO DŁUŻEJ NIŻ 6 MIESIĘCY

  • zgłoszenie wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej z zamiarem stałego pobytu.
  • zgłoszenie wyjazdu bez zamiaru stałego pobytu, na okres dłuższy niż 6 miesięcy.
  • zgłoszenie powrotu z wyjazdu poza granice Rzeczypospolitej Polskiej trwającego dłużej niż 6 miesięcy. Zgłoszenia powrotu dokonuje się najpóźniej w 30 dniu, licząc od dnia powrotu.

Miejsce złożenia dokumentów
Urząd gminy, właściwy ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje.

Wymagane dokumenty (wzory dokumentów)

  • jeden z formularzy w zależności od rodzaju zgłaszanego zdarzenia
  • w przypadku dokonywania czynności w formie pisemnej – do wglądu dowód osobisty albo paszport.

Termin i sposób załatwienia
Niezwłocznie - w chwili przyjęcia zgłoszenia przez organ gminy.

Tryb odwoławczy
Brak, czynność materialno-techniczna.

Opłaty
Czynności zgłoszenia wyjazdu i zgłoszenia powrotu są wolne od opłat.

 

6. ZGŁOSZENIE WYMELDOWANIA Z MIEJSCA POBYTU STAŁEGO LUB CZASOWEGO

Kto jest zobowiązany do dokonania wymeldowania:

  • osoba dokonująca wymeldowania – osobiście
  • za osobę nieposiadającą pełnej zdolności do czynności prawnych obowiązek meldunkowy wykonuje jej przedstawiciel ustawowy lub inna osoba sprawująca nad nią faktyczną opiekę w miejscu ich wspólnego pobytu
  • wymeldowania pobytu stałego lub czasowego można dopełnić przez pełnomocnika, legitymującego się pełnomocnictwem udzielonym w formie, o której mowa w art. 33 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.3), po okazaniu przez pełnomocnika do wglądu jego dowodu osobistego lub paszportu

Uwaga: zgłoszenie zgonu
dokonane w urzędzie stanu cywilnego zgodnie z przepisami prawa o aktach stanu cywilnego, zastępuje wymeldowanie osoby zmarłej, bez konieczności wypełniania formularzy

Miejsce złożenia dokumentów

  • urząd gminy właściwy ze względu na położenie nieruchomości, w której osoba zamieszkuje - w przypadku zameldowania z równoczesnym wymeldowaniem z dotychczasowego miejsca pobytu lub zgłoszenia wyjazdu
  • urząd gminy właściwy ze względu na dotychczasowe miejsce pobytu - w przypadku dokonywania jedynie czynności wymeldowania

Wymagane dokumenty (wzory dokumentów)

  • wniosek o wymeldowanie, zawierający dane osoby podlegającej wymeldowaniu, uzasadnienie
  • do wglądu dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu: wypis z księgi wieczystej, umowa cywilno-prawna, decyzja administracyjna, orzeczenie sądu lub inny dokument poświadczający tytuł prawny do lokalu

Termin i sposób załatwienia sprawy w organie
W chwili przyjęcia zgłoszenia meldunkowego.

Opłaty
Z tytułu wymeldowania nie jest pobierana żadna opłata

Wymeldowanie w drodze decyzji administracyjnej
Zgodnie z art. 35 ustawy, organ gminy, właściwy ze względu na położenie nieruchomości, w której zamieszkuje osoba zameldowana, wydaje z urzędu lub na wniosek właściciela lub podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu tego właściciela lub podmiotu, decyzję w sprawie wymeldowania obywatela polskiego, który opuścił miejsce pobytu stałego albo opuścił miejsce pobytu czasowego przed upływem deklarowanego okresu pobytu i nie dopełnił obowiązku wymeldowania się.

Tryb odwoławczy w drodze decyzji administracyjnej

  • od decyzji wydanej przez organ ewidencji ludności stronom postępowania przysługuje prawo złożenia odwołania do właściwego wojewody, w terminie 14 dni od daty doręczenia tej decyzji
  • odwołanie składa się za pośrednictwem organu ewidencji ludności, który wydał decyzję

Termin i sposób załatwienia w drodze decyzji administracyjnej

  • termin załatwienia sprawy - wydania decyzji administracyjnej – nie później niż w ciągu miesiąca, a w sprawach szczególnie skomplikowanych nie później niż w ciągu 2 miesięcy; termin ten może zostać przedłużony, jednakże organ obowiązany jest takim przypadku zawiadomić stron o niezałatwieniu sprawy w terminie i wyznaczyć nowy termin jej załatwienia (art. 35, 36 Kodeksu postępowania administracyjnego)
  • załatwienie sprawy poprzez wydanie decyzji w sprawie wymeldowania osoby

Opłaty w drodze decyzji administracyjnej

  • Opłata w wysokości 10 zł za wydanie na wniosek decyzji administracyjnej w I instancji. Odwołanie zwolnione od opłaty skarbowej. (Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej Dz. U. Nr 225, poz. 1635)

 

WZORY DOKUMENTÓW:

 



Opublikował: Witold Patan
Publikacja dnia: 23.06.2015
Wytwarzający/Odpowiadający: Maria Węgrzynek
Dokument z dnia: 23.06.2015
Dokument oglądany razy: 5 690

Wersja do druku
Logo epuap - katalog spraw